Akıl Yürütmeyi Destekleyici Sınıf Ortamındaki Öğrenci Katılım Biçimlerinin İncelenmesi


Emre Akdoğan E. (Yürütücü), Alkaş Ulusoy Ç.

TÜBİTAK Projesi, 2023 - 2025

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Mayıs 2023
  • Bitiş Tarihi: Nisan 2025

Proje Özeti

Öğrencilerin matematiği öğrenirken akıl yürütme ve iletişim becerilerinin anahtar bir role sahip olduğu hem ulusal hem de uluslararası programlarda vurgulanmaktadır. Literatürden de görüldüğü üzere öğrencilerin ispat yapma ve akıl yürütme konusunda zorlandıkları ve eksikliklerinin olduğu vurgulanmaktadır. Akıl yürütme becerisine sahip olmayan öğrencilerin matematiksel kavramları anlamada ve problem çözmede zorluklarla karşılaşabileceği söylenebilir. Bu bağlamda, matematik öğretmenlerinin öğrencilerin akıl yürütme ve iletişim becerilerini desteklemelerini somut bir şekilde nasıl gerçekleştireceklerine dair uygulama örnekleri ve öğrenme ortamı tasarımlarını görmeye ihtiyaçları vardır. Bu bağlamda, öğrencilerin ispat yapma süreçlerinin iletişimsel bir bakış açısıyla, akıl yürütmeyi destekleyici sınıf ortamında nasıl destekleneceği konusu kritik öneme sahiptir. Bu projede, bir lise sınıfındaki matematik öğretmeninin ve öğrencilerinin Öklid geometrisinin aksiyomlarını kullanarak ispat yapma sürecindeki matematiksel söylemlere katılım biçimleri, akıl yürütmeyi destekleyici bir sınıf ortamında incelenecektir. Ayrıca öğretmenlere rehberlik etmesi adına akıl yürütmeyi destekleyici bir sınıf ortamının oluşturulması ile ilgili öğretmen kılavuzu oluşturulacaktır. Bu kılavuzda, (a) Akıl yürütmeyi destekleyecek öğrenme ortamının oluşturulmasında öğretmen ve öğrenci rolleri, (b) Diyalojik öğrenme ortamı, (c) Görev örnekleri ve (d) Öğretmenlerin kullanabileceği tetikleyici soru örnekleri yer alacaktır.

Projenin amacı; bir lise sınıfındaki matematik öğretmeninin ve öğrencilerinin Öklid geometrisinin aksiyomlarını kullanarak ispat yapma sürecindeki matematiksel söylemlere katılım biçimlerinin, akıl yürütmeyi destekleyici bir sınıf ortamında incelenmesidir. Bu kapsamda, bu projede, akıl yürütmeyi destekleyici bir sınıf ortamında öğrenme ve öğretim bütüncül bir bakış açısıyla birlikte incelenecektir.

Bu araştırmanın modeli nitel araştırma desenlerinden biri olan eylem araştırması olarak tasarlanmıştır. Bu projede iş eylem araştırması modeli olarak Tomal (2003) kullanılacaktır. Tomal (2003) ise eylem araştırmasını şu şekilde modellemiştir: Adım 1: Problem İfadesi (Ön Tanı), Adım 2: Verilerin Toplanması, Adım 3: Verilerin Analizi ve Geri Dönüt, Adım 4: Eylem Planlanması, Adım 5: Eyleme Geçirilmesi, Adım 6: Değerlendirme.

Araştırmanın katılımcıları, bir lise sınıfındaki matematik öğretmeni ve öğrencileridir. Proje verileri 2021-2022 eğitim-öğretim yılının bahar dönemi ve 2022-2023 eğitim öğretim yılının güz ve bahar döneminde toplanacaktır. Veri toplama süreci iki aşamadan oluşacaktır. 2021-2022 bahar dönemini kapsayan I. aşamada (hazırlık aşaması) akıl yürütmeyi destekleyici bir sınıf ortamında kullanılacak görevlerin hazırlanması, veri toplama araçlarının geliştirilmesi ve düzenlenmesi ve pilot çalışmanın gerçekleştirilmesi planlanmaktadır. 2022-2023 eğitim ve öğretim yılının güz ve bahar dönemini kapsayan II. aşamada (uygulama aşaması) ise, akıl yürütmeyi destekleyici bir sınıf ortamında kullanılacak uygulamaların ve görevlerin (tasks) hazırlanması, öğretmenin hazırlanan uygulamaları ve görevleri sınıfında uygulaması aracılığıyla proje verileri toplanacaktır. Verilerin toplanmasında görüşme, gözlem ve doküman inceleme yöntemleri kullanılacaktır.