“Kuramdan Uygulamaya Nitel Araştırma - III”


Balcı S. (Yürütücü), Yılmaz O., Er S. S., Çepni S., Köksal M. S., Şad S. N., et al.

TÜBİTAK Projesi, 2021 - 2021

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Haziran 2021
  • Bitiş Tarihi: Haziran 2021

Proje Özeti

Sosyal bilimler insana dair bir süreçtir ve bu süreç insanı çeşitli yönleriyle tanılama ve insanın çevresi ile olan etkileşimini anlama merakının bir sonucu olarak ortaya çıkmıştır. İnsanı anlama gayreti içerisinde ortaya çıkan yeni bulgular, yeni ilişkiler, yeni anlayışlar sonucunda sosyal bilimlerin kullandığı kavramsal çerçeve, kuram, sayıltı ve yöntemlerde zaman içerisinde değişime ihtiyaç duyulmuştur. Nitel araştırma işte bu ihtiyaçtan ortaya çıkmıştır. 1900'lü yılların ilk yarısında Amerika Birleşik Devletleri'nde hızlı bir şekilde gelişen nitel araştırma, bugün dünyanın her yerinde yaygınlaşmış güçlü bir araştırma yöntemi olarak kendi yerini bulmuştur. Bu tarihlerde nitel araştırma, daha çok sosyoloji ve antropoloji ile sınırlı iken, bugün eğitim başta olmak üzere birçok sosyal bilim alanında yaygın olarak kullanılan bir araştırma yöntemi haline gelmiştir.  Doğru ve geçerli bilgi elde edebilmek için, bilimsel araştırmanın planlanmasından, uygulanmasına ve raporlanmasına kadar gerçekleştirilen tüm aşamalar araştırmacılar tarafından büyük bir titizlikle yürütülmelidir. Bu aşamaların herhangi birinde yapılacak olan hata, araştırmada elde edilen bilgilerin doğruluğunu ve geçerliliğini tehlikeye atacaktır. Ülkemizde eğitim bilimlerinin gelişmesi ve bu alanda yapılan çalışmaların literatürde daha çok kabul görmesi için doğru, güvenilir ve hatasız yapılmış olan çalısmalara ihtiyaç duyulmaktadır. Bu nedenle, araştırmacıların, araştırmanın planlanmasından raporlanmasına kadar geçen her asamada titizlikle çalısması, olası hatalara karsı hazırlıklı olması gerekmektedir. Bu hataların en aza indirilebilmesi için, araştırmacıların araştırma sırasında yasayacakları sorunların farkında olmaları ve olası çözüm yolları konusunda bilgili olmaları gerekmektedir.