Akın Sabuncu S. (Yürütücü), Ünlü Kaynakçı F. Z., Engin C., Aydın Dalarslan G.
TÜBİTAK Projesi, 3501 - Ulusal Genç Araştırmacı Kariyer Geliştirme Programı, 2025 - 2027
Bu araştırmanın amacı göçmen ve mülteci öğrencilerin yoğun olduğu sınıflarda/okullarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin, okul psikolojik danışmanlarının ve okul yöneticilerinin Kültüre Duyarlı Eğitim yaklaşımına dayalı bir eğitici eğitimi yoluyla meslekî gelişimlerini destekleyerek kapsayıcı ve demokratik bir okul iklimi oluşturmalarına katkıda bulunmaktır. Bu çerçevede, projenin hedefleri (ve hedeflere bağlı araştırma soruları): (1) katılımcıların göçmen ve mülteci öğrencilerin eğitimine yönelik meslekî gelişim ihtiyaçlarını bir ihtiyaç analizi çalışması yoluyla incelemek, (2) kültüre duyarlı eğitim yaklaşımına dayalı bir eğitici eğitimi programı geliştirerek uygulamak, (3) eğitici eğitiminin katılımcıların göçmen ve mülteci öğrencilerin eğitimine yönelik meslekî bilgi, beceri, farkındalıkları ile sınıf/okul içi uygulamalarına etkisini değerlendirmektir. Nitel durum çalışması deseninde tasarlanan araştırmanın katılımcılarını amaçlı örnekleme stratejilerinden ölçüt ve kartopu örnekleme yoluyla Ankara’dan seçilecek 30 okuldan 60 sınıf öğretmeni, 30 okul psikolojik danışmanı, 30 okul yöneticisi ve yaklaşık 1800 ilkokul öğrencisi oluşturacaktır. İhtiyaç analizi kapsamında veriler odak grup görüşmeleriyle elde edilecek ve bulgular çerçevesinde kültüre duyarlı eğitim yaklaşımına dayalı bir eğitici eğitimi programı geliştirilerek 9 ay süreyle uygulanacaktır. Eğitici eğitiminin katılımcıların göçmen ve mülteci öğrencilerin eğitimine yönelik meslekî bilgi, beceri, farkındalıkları ile sınıf/okul içi uygulamalarını nasıl etkilediğini değerlendirmek üzere ise, veriler odak grup görüşmeleri, eğitici eğitimi uygulama günlerinde ve ayrıca okullarda/sınıflarda yürütülecek gözlemler, katılımcıların eğitici eğitimi süresince üreteceği materyaller (artifacts), dokümanlar (eylem planları), alan notları, katılımcıların ve araştırmacıların tutacağı yansıtıcı günlükler ve araştırma ekibi toplantıları ile elde edilecektir. Veri analizi NVivo nitel veri analizi programı kullanılarak içerik analizi yöntemiyle gerçekleştirilecektir. Araştırmanın geçerlik ve güvenirliğini sağlamak için inandırıcılık, aktarılabilirlik, teyit edilebilirlik ve tutarlığın güçlendirilmesi bakımından çeşitli stratejiler kullanılacaktır. Alanyazında gerçekleştirilmiş araştırmalardan farklı olarak, derinlik odaklı bu nitel durum araştırması kapsamında, ilk kez sınıf öğretmenlerinin, okul psikolojik danışmanlarının ve okul yöneticilerinin meslekî ihtiyaçları Kültüre Duyarlı Eğitim yaklaşımı yoluyla kuramsal bir temele dayalı olarak ve disiplinlerarası, çoğulcu ve bütüncül bir şekilde ortaya koyulacaktır. Belirlenecek ihtiyaçlara yönelik geliştirilecek kültüre duyarlı eğitici eğitiminin uygulanması ve değerlendirilmesi ise, göçmen ve mülteci öğrencilerin eğitimi kapsamında artan nitelikli öğretmen eğitimi çağrılarına yanıt vererek kapsayıcı ve demokratik okul kültürünün geliştirilmesi ve sürdürülebilmesi bakımından eğitim araştırmaları ve uygulamalarında önemli bir boşluğa cevap verecektir. Başvuruda bulunduğum bu Kariyer Geliştirme Programı araştırması doktora tez çalışmamdan elde edilen bulgular ışığında kariyerime Eğitim Programları ve Öğretim – Öğretmen Yetiştirme alanında yeni bir uzmanlık boyutu kazandıracaktır. Bu proje, yüksek nitelikli bir çalışma yürüterek yaygın etkisinin artırılması için bulguları önde gelen ulusal ve uluslararası konferanslarda sözlü bildiriler, yüksek etki faktörlü makale çalışmaları, seminer/çalıştay, özet rapor, eğitici el kılavuzu vb. çıktılar aracılığı ile eğitim alanındaki çeşitli kilit paydaşlarla paylaşma ve alanımda aktif bir rol alabilme; liderlik, iletişim, iş bölümü, bütçe yönetimi, yüksek lisans/doktora öğrencileri yetiştirme becerileri geliştirebilme; gelecek ulusal/uluslararası araştırma/proje iş birlikleri ve profesyonel bağlantılar kurma; proje destekli bir araştırma yürütmede deneyim kazanma bakımından kariyerime ve profesörlük çalışmalarıma kurumsal olanaklarımla erişemeyeceğim eşsiz bir katkı sağlayacaktır.