Can T. (Yürütücü), Cangır H., Sheridan M. D.
TÜBİTAK Projesi, 2024 - 2026
Bu çalışma, anadili İngilizce olan akademisyenler ile Türk akademisyenlerin dilbilim, dil öğretimi ve edebiyat alanlarında İngilizce ürettikleri akademik makalelerde etkileşimli üstsöylem belirleyicilerini (özellikle yazar sesi ve duruşu ile ilgili olan belirleyiciler) kullanma biçimlerini karşılaştırmalı incelemeyi amaçlar. Karma araştırma yöntemi kullanılacak çalışmanın nicel boyutunu derlembilim yöntem ve araçları kullanılarak gerçekleştirilecek veri analizi oluşturur. Akademik yazından rastgele seçilerek bir araya getirilen ve 240 araştırma makalesi ve 60 doktora tezinden oluşan derlemde etkileşimsel üstsöylem araçlarının kullanımı (a) sözcük [öbeği] sıklığı, (b) eşdizimli sözcük sıklığı, (c) dağılım, (d) D1 – D2, (e) metin türü, (f) yazar uzmanlığı, (g) farklı alanlar ve (ğ) cinsiyete farklı değişkenler ve ölçütler ışığında incelenir. Araştırmanın nitel boyutunu ise D1 ve D2 yazarlarla, dergi editörleri, tez danışmanları ve doktora öğrencileriyle yapılacak anketler ve kısa görüşmeler oluşturur. Gerçekleştirilecek birebir görüşmeler sayesinde akademik yazının farklı aşamalarında yazar, yönlendirici (danışman) ve değerlendirici (hakem/editör) olarak görev yapan akademisyenlerin etkileşimli üstsöylem araçlarını algılama biçimleri irdelenir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular kullanılarak akademik metinlerde üstsöylem kullanımı konusunda Türk akademisyenlerinin farkındalık kazanmasına ve akademik metin üretiminde kalitenin artmasına yardımcı olacak bir eğitim programı oluşturulacaktır. Eğitim programı akademisyen ve genç araştırmacılara yönelik kapsamlı webinar dizisini ve araştırma çıktılarının ve üstsöylem kullanımıyla ilgili bilgi ve önerilerin yer aldığı bir eğitimsel internet sitesini içerir. Araştırma çıktılarıyla şekillenen eğitim programının temel amacı akademimizde üretilen metinlerin kalitesini artırmaya yardımcı olmak ve bu sayede özellikle uluslararası yayın sayımızın ve üniversitelerimizin tanınırlığının artmasına olumlu katkılar sağlamaktır. Özetle projemiz, özü itibariyle, akademinin çağdaş gereksinimlerine yanıt verecek şekilde araştırma, bilgi üretme ve elde edilen bilginin eğitsel ve gelişimsel alanlarda kullanımını gerçekleştirmek üzere tasarlanmıştır. Bu yönüyle, projemiz üstsöylem konusunda alanyazındaki araştırmalardan ayrılır ve bu alanda ülkemizde akademik yazım üzerine yapılan en kapsamlı araştırmalardan biri olmaya adaydır.