Kuruluşundan Gelecek Yüzyılının İnşasına Türkiye Cumhuriyeti'nde Yükseköğretimin Dönüşümü: Ana Temalardaki Süreklilikler, Kopuşlar ve Gelecek İçin Yol Haritası


Çakıroğlu Çevik A. (Yürütücü), Erdoğan A., Kurtoğlu M., Kurt T., Kavak Y.

TÜBİTAK Projesi, 2024 - 2027

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Kasım 2024
  • Bitiş Tarihi: Aralık 2027

Proje Özeti

Amacı: Bu araştırma projesi Cumhuriyetimizin 100. Yılı Özel Çağrısı’nın amaç ve kapsamına uygun olarak; a) Cumhuriyetimizin 100 yıllık geçmişinde  yükseköğretimin dönüşümünü dört ana tema (yükseköğretimin amacı/misyonu, yükseköğretimin yönetimi ve kalite güvencesi, yükseköğretime erişim, öğretim üyesi yetiştirme) çerçevesinde incelemeyi; b) tarihsel ve dönemsel olarak tekrar eden ve kopuşlar gösteren temalar üzerinden sistematik bir kavramsal haritalandırma yapmayı; c)  Türkiye’nin mevcut yükseköğretim yapısı ve uluslararası eğilimlerin ışığında yeni yüzyılda yükseköğretim kurumlarının yapılanmasında etkin bir şekilde kullanılabilecek bir “Yükseköğretim Yol Haritası” geliştirmeyi ve d) yükseköğretim çalışmaları alanında ortak bir terminoloji oluşmasına katkı sağlamak için bir dijital yükseköğretim ansiklopedisi oluşturmayı amaçlamaktadır. Böylece bir yandan Türkiye’de yükseköğretime dair tarihsel ve dönemsel olarak karşılaştırmalı, kapsamlı bir analiz yapmayı, öte yandan mevcut durumun belirlenen ana temalar kapsamında değerlendirilerek gelecek için sürdürülebilir ve Cumhuriyetin ikinci yüzyıl vizyonuna uygun bir yükseköğretim yapısı oluşturulmasına katkı sunmayı hedeflemektedir. Araştırma projesinin bir başka hedefi de dünyada 20. yüzyılın başlarından itibaren kitleselleşmenin etkisiyle başlayan Türkiye’de ise 21. yüzyılda oluşmaya başlayan “Yükseköğretim Çalışmaları Alanının” kurumsallaşmasına, metodolojik olarak zenginleşmesine ve bu alanda nitelikli bilimsel çalışmaların yapılmasına ve genç araştırmacıların yetişmesine katkı sağlamaktır.