Çelikcan P. U., Gürçay H., ÇAPIN T. K.
TÜBİTAK Projesi, 1001 - Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Projelerini Destekleme Programı, 2017 - 2019
"Geçtiğimiz yıllar içerisinde, 3-boyutlu (3B) bilgisayar grafikleri görsel olarak yüksek seviyelere ulaşmıştır ve bu doğrultuda 3B grafik görüntü kalitesinin geliştirilmesi çokça ilgi gören bir araştırma alanı olmaya devam etmektedir. Bu geçen zaman zarfında, çiftli (stereo) gösterim yapan ekranlar ve 3B televizyonlarda, 3B sayısal sinemada, 3B oyunlarda ve diğer 3B uygulamalardaki gelişmeler stereoskopik içerik yaratımı ve işlenmesindeki önemi artırmıştır. Bu gelişmelere paralel olarak, 3B sahnelerin algılanan kalitesinin artırılması için yeni tekniklere ihtiyaç duyulmaktadır. 3B içerik oluşturmanın temel meselesi izleyici tarafından algılanabilen derinliğin konfor erimlerinin belirlenmesi ve bu sınırlar dahilinde maksimize edilmesidir. Son yıllardaki çalışmalarda filmlerin çekim sonrası işlemler (post-prodüksiyon) ile derinlik erimini kontrol etme üzerine önemli yol kat edilmiştir. Fakat, post-prodüksiyon sürecinde yapılan iyileştirmelerden farklı olarak, sanal ortamlarda özellikle de kameranın pozisyonunun ve açısının kullanıcı girdisine bağlı biçimde değiştiği şekilde etkileşimli (interaktif) olan sanal ortamlarda kullanıcı tarafından algılanan derinliği hedeflenen konfor kuşağında tutmak için gerçek zamanlı çalışabilen ölçeklenebilir kamera kontrol sistemlerine ihtiyaç vardır. Söz konusu etkileşimli düzeneklerin en önde geleni stereoskopik görüntü çıktısının çok dinamik olarak değiştiği 3B bilgisayar oyunu ortamlarıdır. Bu tür ortamları deneyimleyen kullanıcılara konforlu ve gerçekçi olacak stereo 3B tecrübesi yaşatılabilmesinde halen önemli sıkıntılar mevcuttur. 3B oyunlar ile uzun süreli etkileşimlerde ortaya çıkan göz yorgunluğu ve baş ağrısı günümüzde halen yaygın şikayetler arasındadır. Buna bağlı olarak 3B oyunlara olan talepte beklenen sıçrama henüz gerçekleşmemiştir. Burada en önde gelen zorluk, insan görme sisteminin temelinde bulunan 3B algılamanın prensiplerini ve limitlerini stereoskopik ekranlarda içerik gösterimi sırasında doğru biçimde uygulanabilmesi gelmektedir.Sanal sahnelerin stereo 3B görüntülenmesinde algılanan görüntü kalitesini yükseltmek, derinlik algısını zenginleştirmek, seyir konforunu artırmak ve böylece kullanıcı tecrübesinin iyileştirilmesini sağlamak için önerilen bu proje ile stereo 3B içeriğin gerek etkileşimli gerekse pasif olarak tecrübe edilişinde derinlik hissinin kullanıcıyı rahatsız etmeyecek şekilde maksimize edilmesi, stereo 3B içeriğin farklı ölçeklerdeki gösterim cihazlarında tecrübe edilmesi sırasında ortaya çıkan görsel rahatsızlık verici unsurların etraflıca tespit edilmesi ve en aza indirgenmesi, ve stereo 3B içerik ile sunulan sanal gerçeklik uygulamalarında karşılaşılan sanal gerçeklik tutması sorununu tetikleyici unsurların etraflıca tespit edilmesi ve engellenmesi amaçlanmaktadır. Bu kapsamda görsel algı prensiplerinin 3B bilgisayar grafiği alanına uygulanmasından yoğun biçimde faydalanılacaktır."