Matematik Öğretmeni Adayları İçin Kapsayıcı Adil ve Nitelikli Matematik Eğitimi Uygulamaları Modülü ve Buna Yönelik Fark Ediş Becerilerinin Geliştirilmesi


Çelebi E. G. (Yürütücü), Yolcu A.

TÜBİTAK Projesi, 2023 - 2025

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Ocak 2023
  • Bitiş Tarihi: Ocak 2025

Proje Özeti

Matematik ve eğitimi tarihsel olarak bireylerin kendi potansiyeline ulaşabilmesinde, toplum içinde aktif vatandaş olabilmesinde, sosyal kapsanırlığında ve istihdam edilebilirliğinde belirleyici bir rol oynamaktadır. Ek olarak, matematik eğitimi günümüzde bilim, teknoloji, sanat, ekonomi, mühendislik gibi alanlarla birlikte yeniden ele alınmaktadır. Özetle, matematiğin ve matematik eğitiminin bireylerin gelişimi ve toplumsal yaşama aktif olarak katılımı üzerinde büyük bir etkisi olduğu söylenebilir. Toplumlarda tüm bireylerin kapsayıcı ve nitelikli bir matematik eğitimine ve hayat boyu öğrenme imkânlarına erişimi sağlanarak düşünme, algılama ve problem çözme yetenekleri gelişmiş, nitelikli iş gücüne katılabilecek, üretken ve mutlu bireyler olarak yetişme hakları bulunmaktadır. Günümüzde çeşitli sebeplerle, toplumlar ve  ülkeler içi gelir eşitsizliklerinde ise yüksek gelirlilerin daha da zenginleşmesi ve düşük gelirlilerin fakirleşmesi sonucu artışlar ve ülke içi gelir dağılımında bozulmalar olduğu bilinmektedir. Bu nedenle, adil, kapsayıcı ve nitelikli matematik eğitimine duyarlı ve buna ilişkin uygulamaları hayata geçirebilecek öğretmenler yetiştirilmesine katkı sağlanması ve bu sayede toplumda var olan eşitsizliklerin azaltılması gerekmektedir. Bu yolla öğretmen adaylarının, öğretmenlerin ve öğrencilerin nitelikli, adil ve eşitliği odağına alan matematik eğitimine erişimini arttırmaları hedeflenmelidir. Bu projede adil, kapsayıcı ve nitelikli matematik eğitimine dair öğretmen fark ediş becerilerinin geliştirilmesi amaçlı bir öğretim programı modülünün tasarlanması ve uygulanması çalışmaları gerçekleştirilecektir. Proje kapsamında geliştirilecek bu eğitim modülünün; adil, kapsayıcı ve nitelikli matematik eğitimine duyarlı uygulamaları hayata geçirebilecek öğretmenler yetiştirilmesine katkı sağlaması; bu sayede toplumda var olan eşitsizliklerin azaltılmasına destek olunması; öğrencilerden ve onların dışındaki sebeplerden kaynaklanan fırsat uçurumlarının azaltılmasına dair kamu politikalarının geliştirilmesine bilimsel temeller oluşturulması hedeflenmektedir. Araştırma sürecinde tasarım tabanlı araştırma ve durum çalışması metodolojileri kullanılarak, adil, kapsayıcı ve nitelikli matematik öğretmen eğitimi modülleri geliştirilmesi, tasarlanan eğitimi modülünün öğretmen adayları tarafından uygulanması ve öğretmen adaylarının modül odaklı fark ediş becerilerinin gelişiminin incelenmesi çıktılarına ulaşılması hedeflenmiştir.