Yükseköğretim düzeyinde bölüm dersi veren hocaların eğitim dilinin İngilizce olmasına yönelik tutumları, eğitim dili İngilizce olan sınıflarda yaşadıkları zorluklar ve bu zorluklarla başa çıkma yöntemleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: TED Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Şeyma Merve Demir

Danışman: Zeynep Bilki

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Eğitim dilinin yükseköğretim kurumlarında İngilizce olma uygulaması, bu kurumların uluslararasılaşmaya stratejik bir yanıtı olarak özellikle İngilizce'nin ana dil ya da resmi dil olmadığı Türkiye gibi ülkelerde küresel ölçekte büyüyen bir fenomen haline gelmiştir. İngilizcenin eğitim dili olarak uygulanmasında baş paydaşlardan biri olan içerik dersi veren öğretim üyeleri, İngilizcenin eğitim dili olarak etkili bir şekilde uygulanmasında hayati bir rol oynamaktadır. İçerik dersi veren öğretim üyelerinin eğitim dilinin İngilizce olmasına yönelik tutumları üzerine yapılan kapsamlı araştırmalar kesin olmayan ve çelişkili sonuçlar ortaya koymuştur. Az sayıda çalışma, içerik derslerini İngilizce dilinde veren öğretim üyelerinin karşılaştıkları zorlukları ve başa çıkma yöntemlerini incelemiştir. Literatürdeki bu boşluğu göz önünde bulundurarak, bu çalışma Türkiye'deki 8 üniversite genelinde birleştirici karma yöntemler tasarımı kullanarak içerik dersi veren öğretim üyelerinin eğitimin dilinin İngilizce olmasına yönelik tutumlarını, karşılaştıkları zorlukları ve başa çıkma stratejilerini araştırmayı amaçlamıştır. Çevrimiçi anket yoluyla toplanan nicel veriler, tanımlayıcı istatistikler ve tek yönlü ANOVA kullanılarak analiz edilmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla toplanan nitel veriler tematik analiz yoluyla incelenmiştir. Bulgular, katılımcıların çoğunun eğitim dilinin İngilizce olmasını potansiyel faydaları nedeniyle desteklediğini, ancak bazı endişeler ifade ettiklerini ortaya koymuştur. Öğrencilerin düşük İngilizce yeterliliği, düşük düzeyde öğrenci katılımı ve değerlendirme ile ilgili zorluklar, ana zorluklar olarak belirlenmiştir. Başa çıkma stratejileri arasında basitleştirme, anadil kullanımı, ek destek sağlama ve ders planlarına eğlence unsurlarının dahil edilmesi bulunmaktadır. Disiplinler arasında algılar, zorluklar ve stratejiler arasında anlamlı bir farklılık belirlenmemiştir. Bulgular, hazırlık yılı dil eğitimi eğitim dili İngilizce olan derslerde anadil kullanımının sınırları ve farklı dillerin bilinçli ve stratejik olarak kullanımı konularında içerik dersi veren öğretim üyelerine, yükseköğretim yönetimlerine ve karar alıcılara önerilerde bulunmaktadır.