Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: TED Üniversitesi, Lisansüstü Programlar Enstitüsü, Göç Çalışmaları ABD, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: GUZEL MINAZOVA
Danışman: Aylin Çakıroğlu Çevik
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
Bu tez, Rusça konuşan çocukların okulda ve Türk toplumunda yaşadıkları zorlukları araştırmaktadır. Ayrıca, bu tez, anne-çocuk konusunun birbiriyle bağlantılı olduğu Rusça konuşan anneleri de incelemektedir. Bu amaçla, Rusça konuşan annelerin Türkiye'ye taşınma nedenleri, eğitim ve iş deneyimleri, Türkçe öğrenme ve uyumları göz önüne almaktadır. Ardından, bu annelerin çocukları bu çalışmanın ana konusu olduğu için, bu annelerin Rusça konuşan çocuklarını ilgilendiren konular incelenmektedir. Bu çocukların okuldaki ve Türk toplumundaki deneyimlerini araştırmak için, okul seçimi için kriterler, birinci nesil göçmen çocukların uyumu, öğretmenler, sınıf arkadaşları, Rusça konuşan çocuklar ve anneleri arasındaki ilişkiler, çok kültürlü bir ailede Rusça ve Türkçe öğrenme ve kullanma; dillerin Rusça konuşan çocukların akademik performansına etkisi, bu çocukların eğitiminde ebeveynlerin rolü; Rusça konuşan çocukların tanımlanması, Türkiye'de Rus kimliğinin korunma yolları ve çocukların eğitim, iş ve ikamet ülkesi konuları incelenmektedir. Türk toplumundaki Rusça konuşan çocukların eğitim ve entegrasyon deneyimini incelemek amacıyla nitel yarı yapılandırılmış çevrimiçi görüşmeler Rusça konuşan annelerle gerçekleştirilmiştir. Toplamda, 15 anne çalışmaya katılmış ve 21 çocuk incelenmiştir. Bu nedenle, bu çalışma, Türkiye'deki Rusça konuşan çocuklarla ilgili literatürdeki bir boşluğu doldurabilecek bilimsel bir çalışma niteliğindedir çünkü bu tez, çocukların eğitim ve entegrasyon süreçlerinde karşılaştıkları özel dikkat gerektiren zorlukları ortaya koymaktadır.