İngilizce hazırlık okulunda aktif öğrenme stratejileri uygulamalarının incelenmesi: Türkiye'de bir vakıf üniversitesinde nitel vaka çalışması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: TED Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Özkan Akkaya

Danışman: Erdem Aksoy

Özet:

Bu çalışma, Ankara, Türkiye'deki bir İngilizce hazırlık okulunda aktif öğrenme stratejileri uygulamalarını incelemektedir. Nitel vaka çalışması yöntemiyle yürütülen bu çalışma, hazırlık okulu eğitim materyallerinde, müfredat kılavuzlarında, ders kitaplarında ve ek materyallerde kullanılan aktif öğrenme stratejilerini incelemeyi amaçlamaktadır. Ayrıca, bu vakıf üniversitesinin İngilizce Hazırlık Okulu'nda görev yapmakta olan 8 İngilizce öğretmeni tarafından sınıflarda uygulanan aktif öğrenme stratejilerini, bu öğretmenlerin ve bir seviye başkanının aktif öğrenme stratejilerine yönelik algıları araştırıldı. Veri toplama yöntemleri arasında İngilizce öğretmenleri ve seviye başkanı ile yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler ve hem elektronik hem de basılı eğitim materyallerinin belge analizi yer almaktadır. Çalışmanın bulguları işbirlikçi öğrenme modelinin bu hazırlık okulunda ikili çalışma ve küme çalışması şeklinde baskın bir yaklaşım olarak benimsendiğini göstermiştir. Bu sonuç İngilizce öğretim görevlilerinin ve seviye sorumlusunun perspektifleri ile eğitim materyallerinde kullanılan aktif öğrenme teknikleri arasında tutarlılık göstermiştir. Aktif öğrenme tekniklerinin uygulanmasında başlıca dezavantajlar arasında zaman kısıtlamaları, yoğun müfredat programı ve kalıcı hatalara yönelik endişeler yer almaktadır. Bazı tekniklerin diğerlerine göre önceliklendirilmesi ile seçilen İngilizce hazırlık okulunun misyonu arasında bir uyum olduğu bulunmuştur. Bu çalışmanın sonuna pedagojik etkiler ve ileride yapılacak araştırmalar için öneriler de eklenmiştir.