Duygu düzenlemenin çocuklukta algılanan duygusal onaylanmama yoluyladuygusal çağlayan modeli çerçevesinde kuşakaşkın aktarımı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: TED Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Psikoloji Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: İdil Yılmazgil

Danışman: Yağmur Ar Karcı

Özet:

Bu çalışma, duygu düzenlemenin çocuklukta algılanan duygusal onaylanmama yoluyla nesiller arası aktarımını Duygusal Çağlayan Modeli çerçevesinde araştırmayı amaçlamıştır. Bu bağlamda, ebeveynlerin duygu düzenleme güçlükleri ile beliren yetişkinlerin düzenlenemeyen davranışları (aşırı onay isteme, baş etmek için içki içme, kendine zarar verme, bulimia semptomları) arasındaki ilişkide, çocuklukta algılanan duygusal onaylanmama ve duygusal çağlayanların (ruminasyon, düşünce bastırma, felaketleştirme) seri aracılık rolleri araştırılmıştır. Araştırmanın örneklemini 148 beliren yetişkin ve ebeveyn çifti oluşturmaktadır. Sonuçlar, çocuklukta algılanan duygusal onaylanmama ve düşünce bastırmanın, ebeveynlerin duygu düzenleme güçlükleri ile beliren yetişkinlerin aşırı onay isteme, başa çıkmak için içme ve kendine zarar verme davranışları arasındaki ilişkide seri aracılık rolü olduğunu ortaya çıkarmıştır. Ayrıca, çocuklukta algılanan duygusal onaylanmama ve felaketleştirmenin, ebeveynlerin duygu düzenleme güçlükleri ile beliren yetişkinlerin aşırı güvence arama davranışları arasında seri aracılık rolü oynamıştır. Öte yandan, çocuklukta algılanan duygusal onaylanmama ve ruminasyonun, ebeveynlerin duygu düzenleme güçlükleri ile beliren yetişkinlerin herhangi bir düzenlenemeyen davranışı arasında seri aracılık etkisinin olmadığı saptanmıştır.