Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: TED Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: Nilay Dinçol
Danışman: Zeynep Bilki
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
Öğrenen özerkliği, son yıllarda dil öğreniminde giderek artan bir ilgi topladı. Bu açıdan teknolojiler, öğrenen özerkliğinin gelişimi için benzeri görülmemiş fırsatlar sağlayabilir. Dil öğrenenlerin ikinci dilde (L2) yazarken yardım almak için bağımsız olarak kullanabilecekleri bu teknolojik araçlardan biri de Otomatik Yazma Değerlendirmesi (AWE) araçlarıdır. AWE araçlarının ikinci dilde yazmada kullanımı, son yıllarda özellikle AWE geri bildiriminin ikinci dilde öğrenci yazımı üzerindeki etkinliğini (Geng & Razali, 2022 ; Li, Link ve Hegelheimer, 2015) ve popüler AWE araçları tarafından verilen geri bildirimin (örn. Ranalli, Link ve Chukharev-Hudilainen, 2017) doğruluğunu veya kalitesini araştırmak için araştırılmıştır. Bununla birlikte, AWE'nin ikinci dil yazma gelişimindeki rolünü anlamada, öğrencilerin AWE aracıyla bağımsız bir şekilde etkileşim kurması ve aracın bireysel kullanımına ilişkin algıları büyük önem taşır (Zhang, 2020), çünkü öğrencilerin algıları öğrenme sürecini önemli ölçüde etkiler. AWE araçlarının etkililiğini gösteren çalışmaların varlığına rağmen, ikinci dilde yazarların seslerinin de yer aldığı AWE araçlarıyla ilgili deneyimlerini yakından inceleyen çok az sayıda nitel araştırma yapılmıştır. Hem öğrenci deneyimleri hem de algılarının AWE yeterliliğinin önemli göstergeleri olduğu düşünüldüğünde (Wilson, 2017; Zhang, 2020), bu nitel vaka çalışmasında, 14 haftalık yoğun bir İngilizce programı çerçevesinde bir AWE aracının (Grammarly) desteğiyle ikinci dil öğrenenlerin yazma süreçleri incelenmiştir. Bu yazarların, AWE aracını özerk bir şekilde kullandıklarında AWE aracından nasıl geri bildirim aldıklarını ve bu öğrencilerin AWE sistemi ve süreçleriyle ilgili deneyimlerinin ve algılarının neler olduğunu keşfetmek amaçlandı. Katılımcılar, eğitim dili olarak İngilizce'yi benimseyen Türkiye'deki bir vakıf üniversitesinin Hazırlık Programı'nda İngilizce öğrenen Orta seviye öğrencilerdir. Veriler, çevrimiçi öğrenci görüşmeleri ve Grammarly'deki taslakları aracılığıyla toplanmıştır. Bulgular, katılımcıların AWE geri bildirimiyle bilişsel olarak ilgilendiklerini gösterdi. Bu uğraş, geri bildirimi işleyiş süreçlerinde açıkça görülmektedir. Katılımcılar, ikinci dilde yazma konusunda gösterdikleri ilerleyişlerini kendileri izleyerek yeni bir farkındalık geliştirdiler ve bu, sonuç olarak karar verme süreçlerini etkiledi. Ayrıca bulgular, katılımcıların AWE geri bildirimine duygusal katılımlarını da ortaya çıkardı. Katılımcılar AWE geri bildirimine yönelik hem olumlu hem de olumsuz tutumlar benimsediler. İkinci dilde yazma gelişimlerinde anında AWE geri bildiriminin verimliliğinden memnun oldukları, ikinci dilde yazmaya daha motive oldukları ve daha özerk öğrenenler haline geldikleri görüldü. Ancak yazmanın tutarlılık ve bütünlük gibi diğer yönlerine ilişkin AWE geri bildiriminin eksikliğinden duydukları hayal kırıklığını da dile getirdiler.