Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: TED Üniversitesi, Lisansüstü Programlar Enstitüsü, Psikoloji Abd, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: BEYZA NUR ÖZTAYLAN
Danışman: Yağmur Ar Karcı
Özet:
Bu çalışmanın temel amacı, devlet koruması altında ve/veya koruyucu aile yanında büyüyen geç ergenlerin kimlik gelişim süreçlerinde yaşadıkları psikolojik deneyimlerin araştırılmasıdır. Bu amaca ulaşmak için nitel bir yöntem, temellendirilmiş (gömülü) kuram metodolojisi kullanılmıştır. Çalışma verisi, üç farklı katılımcı grubundan 17 farklı bireyle gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Analiz sonucunda, beş üst tema oluşturulmuştur: (1) muğlak kayıplar, (2) nesneleştirme, (3) ayrımcılık ve damgalama, (4) kaynak tahsisi ve (5) kimlik. Analiz sonuçları, devlet koruması altında ve/veya koruyucu aile yanında büyümenin geç ergenlerin yaşamlarının bireysel, ailevi ve sosyal alanlarında zorluklara yol açtığını ortaya koymuştur. Bu zorluklar kişinin hayatında kabullendiği ya da meydan okuduğu normlar olarak kendini göstermektedir. Bu iki yolun bir sonucu olarak, koruma altında veya koruyucu ailede büyümek, bu kişilerin kimlikleriyle gurur duymalarına veya hayatın içinde savrularak, belirli bir yere ve/veya kişilere aidiyet hissedemeden yaşamalarına yol açabilmektedir. Bu çalışmanın bulguları, devlet koruması altında veya koruyucu ailede yetişen geç-ergenlerin sağlıklı bir kimlik gelişimini sağlayan sosyal düzenlemelerin önemini vurgulamıştır.