Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: TED Üniversitesi, Lisansüstü Programlar Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: EZGİ YILDIZ
Danışman: Ilgın Gökler Danışman
Özet:
Bu çalışma, pandeminin çocuklar üzerindeki duygusal ve davranışsal etkilerini Bronfenbrenner'ın biyoekolojik teorisi çerçevesinde incelemeyi amaçlamıştır. Bu teoriye göre, bireysel farklılıklardan olan çocuğun duygu düzenleme becerisinin, mikrosistem düzeyinde yer alan aile koruyucu faktörlerin ve mezosistemde bulunan okul-aile ilişkilerinin çocuğun duygusal ve davranışsal problemlerini nasıl yordadığı incelenmiştir. İki model kullanılmıştır: ilk modelde pandemi öncesinde var olan sorunlar, ikinci modelde ise pandeminin neden olduğu sorunlar incelenmiştir. Çocuğun uzak çevresinden bireysel farklılıklarına doğru gidildikçe değişkenlerin etki büyüklüğünün artacağı, ve tüm faktörlerin çocukların sorunlarını negatif yönde yordayacağı öngörülmüştür. 4-11 yaş arasında çocuğu olan 238 anne, çocukları için bilgi veren kişi olarak katılmıştır. Katılımcılardan Duygu Düzenleme Ölçeği, Aile Koruyucu Faktörler Anketi, Okul Etkileşim Anketi, Güçler ve Güçlükler Anketi ve Karantinanın Çocukları Üzerindeki Duygusal ve Davranışsal Etkilerine İlişkin Ebeveyn Algısı Ölçeğini çevrimiçi ortamda doldurmaları istenmiştir. Hiyerarşik regresyon analizi kullanılan çalışmanın sonuçlarına göre, model 1'de sadece duygu düzenleme pandemi öncesinde var olan sorunları yordamıştır. Model 2'de ise duygu düzenleme becerisi ve aile koruyucu faktörler pandemiye bağlı sorunları yordamıştır. Okul-aile etkileşiminin çocuğun sorunları üzerinde herhangi bir etkisi bulunmamıştır. Elde edilen bulgular, bireysel farklılıkların ve çevresel faktörlerin özellikle kriz ve afet durumlarında çocuklarda ortaya çıkabilecek sorunlar üzerindeki etkileri ve mekanizmaları hakkında önemli veriler sunmaktadır.