Bir Türk okulunda çocuk hikayeleri yoluyla fonolojik farkındalığın geliştirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: TED Üniversitesi, Lisansüstü Programlar Enstitüsü, Yabancı Diller Eğitimi Abd, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: ŞEBNEM CENGİZ

Danışman: Melike Ünal Gezer

Özet:

Bu çalışma, çocuk edebiyatına dayalı bir müdahale programını takiben ana dili Türkçe olan 1. ve 2. sınıf İngilizce öğrencilerinin fonolojik farkındalık becerilerindeki değişiklikleri incelemek için yapılmıştır. Bu çalışmada, fonolojik farkındalık öğretiminin etkililiğini incelemek için bir ön-son test yarı deneysel çalışma tasarımı uygulanmıştır. Araştırmaya özel bir okulda Türkçe 1. sınıf ve 2. sınıf İngilizce öğrencisi olan toplam 145 kişi katılmıştır. Öğrencilerin fonolojik farkındalık becerileri müdahale programı öncesi ve sonrasında sesbilgisel farkındalığın 14 farklı yönünü içeren fonolojik farkındalık ve beceri testi ile test edilmiştir. Öğrenciler, fonolojik farkındalık müfredatına dayalı olarak iki ay boyunca haftada iki kez 40 dakikalık derslerde fonolojik farkındalık eğitimi almışlardır. Sonuçlar, hem 1. hem de 2. sınıf İngilizce öğrencilerinin müdahalenin ardından İngilizce fonolojik farkındalık becerilerini geliştirdiğini göstermiştir. Ayrıca 1. sınıf öğrencilerinin 2. sınıf öğrencilerine göre daha fazla ilerleme gösterdiği tespit edilmiştir. Son olarak, öğrenciler en çok kafiye üretme becerilerini geliştirmişlerdir. Sonuçlar, yabancı dil öğrenen çocukların İngilizce fonolojik farkındalığını geliştirmek için fonetik temelli hikâye kitaplarının gelecekteki kullanımına teşvik etmektedir.