Anlatı bütünlüğü ve psikolojik iyi-oluş ilişkisinde anı anlatma işlevlerinin rolü


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: TED Üniversitesi, Lisansüstü Programlar Enstitüsü, Psikoloji ABD, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: AYGEN BESTE ÖZİÇ

Danışman: Tuğba Uzer Yıldız

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Alanyazında anlatı bütünlüğü ile psikolojik iyi oluş arasındaki ilişkinin yönü ve/veya önemi konusunda çelişkili bulgular raporlanmaktadır. Bu çelişkili bulguları açıklayan araştırmalara ihtiyaç duyulmaktadır. Bu çalışmada, anı hatırlama işlevlerinden içebakış işlevi, anlatı bütünlüğü ile psikolojik iyi oluş arasındaki ilişkide düzenleyici olarak önerilmektedir. Dört farklı yaş grubundan (18-22, 25 30, 40-45, 65+) toplam 269 katılımcı araştırmaya katılmıştır. Katılımcılar, hayatlarının dönüm noktası olarak tanımladıkları bir anıyı anlatmış ve Psikolojik İyi Oluş Ölçeği ile Otobiyografik Bellek İşlevleri Ölçeğini doldurmuşlardır. Sonuçlar, benlik gelişimi işlevinin anlatı bütünlüğü ile psikolojik iyi oluş arasındaki ilişkiyi düzenlediğini göstermiştir. Bu ilişkinin özellikle geç ergenlik ve genç yetişkinlikte öne çıktığı görülmüştür.