Biyografi
Özlem Canaran graduated from Hacettepe University, Department of American Culture and Literature in 2004. She received her master's degree in 2008 and her PhD in 2017 from Hacettepe University English Language Teaching Department. In her doctoral thesis titled “A new perspective on team teaching as a continuing professional development model for English teachers”, she has proposed a professional development program with five phases focusing on research, teacher collaboration and reflective practice. Her research interests are teacher education and professional development.
Duyurular & Dokümanlar
Dosya İndir
Eğitim Bilgileri
2012 - 2017
2012 - 2017Doktora
Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yabancı Diller Eğitimi A.B.D., Türkiye
2005 - 2008
2005 - 2008Yüksek Lisans
Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü, Türkiye
1999 - 2004
1999 - 2004Lisans
Hacettepe Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, Amerikan Kültürü Ve Edebiyatı Bölümü, Türkiye
Araştırma Alanları
Sosyal ve Beşeri Bilimler
Akademik Ünvanlar / Görevler
2020 - Devam Ediyor
2020 - Devam EdiyorDr. Öğr. Üyesi
TED Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü
2020 - Devam Ediyor
2020 - Devam Ediyor2011 - Devam Ediyor
2011 - Devam EdiyorOkutman
Türk Hava Kurumu Üniversitesi, Rektörlük, Ortak Dersler Bölümü
2005 - Devam Ediyor
2005 - Devam EdiyorOkutman
TOBB Ekonomi Ve Teknoloji Üniversitesi, Rektörlük, Yabancı Diller Bölümü
Yönetimsel Görevler
2022 - Devam Ediyor
2022 - Devam EdiyorBölüm Kalite Komisyonu Üyesi
TED Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü
2021 - Devam Ediyor
2021 - Devam EdiyorEğitim Fakültesi Tanıtım Komisyonu
2021 - Devam Ediyor
2021 - Devam EdiyorTEDU İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı Araştırma Görevlisi Sınav Jürisi (İlayda Şahin)
2020 - Devam Ediyor
2020 - Devam EdiyorTED Tam Destek Proje Koordinasyon Ekibi
2020 - Devam Ediyor
2020 - Devam EdiyorEğitim Fakültesi Kariyer Geliştirme ve Mezun İzleme Komisyonu
2022 - 2023
2022 - 2023TED Tam Destek Proje Koordinasyon Ekibi
TED Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü
2022 - 2023
2022 - 2023Bölüm Tanıtım ve Mezunlarla İlişkiler Komisyonu Üyesi
TED Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü
2021 - 2021
2021 - 2021Education Faculty Curriculum Development /Literature Review Group
2021 - 2021
2021 - 2021Education Faculty Curriculum Development/ Practicum Courses
Verdiği Dersler
Dil ve Edebiyat Öğretimi 2
İngiliz Edebiyatı 2
İngiliz Edebiyatı I
İng. Öğretiminde Ders İçeriği Geliştir.
İngilizce Öğretiminde Program Geliştirme
İngilizce Öğrenme ve Öğretim Yaklaşımları
İngiliz Edebiyatı II
İngilizce Öğretiminde Yaklaşımlar
İngiliz Edebiyatı 1
Dil ve Edebiyat Öğretimi 1
Amerikan Edebiyatı
Okullarda Uygulama I
İngiliz Edebiyatı 2
Okullarda Uygulama II
Okul Deneyimi 1
İngiliz Edebiyatı 1
Yab. Dil Öğr. Materyal İnceleme ve Gel.
İngilizce Öğretiminde Ders İçeriği Geliştirme
İngiliz Edebiyatı II
Yönetilen Tezler
2023
2023Yüksek Lisans
Özel amaçlı İngilizce öğretmenlerinin mesleki gelişim ihtiyaçlarına ilişkin bir durum çalışması
Canaran Ö. (Danışman)
A.Külünk(Öğrenci)
2023
2023Yüksek Lisans
Suriyeli mülteci ve Türk öğrencilerin motivasyonel benlik sistemleri üzerine karşılaştırmalı bir çalışma
Canaran Ö. (Danışman)
Z.Doğu(Öğrenci)
Makaleler
Tümü (14)
SCI-E, SSCI, AHCI (3)
SCI-E, SSCI, AHCI, ESCI (5)
ESCI (2)
Scopus (8)
TRDizin (7)
Diğer Yayınlar (2)
2024
20241. English language teacher trainers’ capacity building in sustainable development goals through MOOCs
Canaran Ö., Bayram İ.
International Journal of Sustainability in Higher Education
, cilt.25, sa.3, ss.445-469, 2024 (SSCI, Scopus)
2023
20232. Teacher educators' professional development through online peer-coaching
Canaran Ö.
INTERNATIONAL JOURNAL OF CURRICULUM AND INSTRUCTION (IJCI)
, cilt.15, sa.2, ss.892-911, 2023 (Hakemli Dergi)
2022
20223. PREDICTING PERCEIVED DIFFICULTY OF ENGLISH MEDIUM INSTRUCTION (EMI) UNDERGRADUATE COURSES
Canaran Ö., Demirkol T., Bayram İ., Doğan M.
INTERNATIONAL ONLINE JOURNAL OF EDUCATION AND TEACHING
, cilt.10, sa.1, ss.228-245, 2022 (TRDizin)
2022
20224. What do undergraduate students at English Medium Instruction Universities Tell us about EAP Courses?
Bayram İ., Canaran Ö., Demirkol T.
Journal of Teaching English for Specific and Academic Purposes
, cilt.10, sa.1, ss.31-49, 2022 (ESCI, Scopus)
2021
20215. Pre-service English language teachers' conceptions of sustainable development: a case from Turkish higher education context
YILMAZ FINDIK L., Bayram I., Canaran Ö.
INTERNATIONAL JOURNAL OF SUSTAINABILITY IN HIGHER EDUCATION
, cilt.22, sa.2, ss.423-456, 2021 (SSCI, Scopus)
2021
20216. Academic Language Tasks in Discipline-Specific Courses: Insights from three English-Medium Instruction Universities
Demirkol T., Bayram I., Canaran Ö.
EURASIAN JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH
, sa.94, ss.101-123, 2021 (ESCI, Scopus)
2020
20207. İngilizce Öğretim Görevlileri için Bir Mesleki Gelişim Modeli Olarak Takım Öğretimi: Bir Karma Yöntem Çalışması
Canaran Ö., BAYRAM İ.
Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi , 2020 (TRDizin)
2020
20208. CAUSAL RELATIONSHIP AMONG THE SOURCES OF ANXIETY, SELF-EFFICACY, AND PROFICIENCY IN L2 LISTENING
Canaran Ö., Bayram İ., Doğan M., Baturay M. H.
International Journal of Listening
, ss.1-13, 2020 (Scopus)
2020
20209. Identifying the perceived professional development needs of english for specific purposes (ESP) teachers
Bayrambayram İ., Canaran Ö.
Elementary Education Online
, cilt.19, sa.3, ss.1647-1659, 2020 (Scopus, TRDizin)
2020
202010. Lesson Study in Action: A Multiple Case Study of EFL Teachers
Bayram İ., Canaran Ö.
Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
, cilt.9, sa.3, 2020 (TRDizin)
2020
202011. A New Model of Team Teaching for Teacher Professional Development: A Case Study of In-Service English Teachers
Canaran Ö., MİRİCİ İ. H.
EGITIM VE BILIM-EDUCATION AND SCIENCE
, cilt.45, sa.201, ss.247-271, 2020 (SSCI, Scopus, TRDizin)
2019
201912. AN OVERVIEW OF THE RECENT VIEWS AND PRACTICES IN TEACHER PROFESSIONAL DEVELOPMENT
Canaran Ö., Mirici I. H.
Eğitimde Kuram ve Uygulama
, cilt.15, ss.350-362, 2019 (Hakemli Dergi)
2019
201913. Evaluation of an English preparatory program at a Turkish foundation university
Bayram I., Canaran Ö.
Journal of Language and Linguistic Studies
, cilt.15, sa.1, ss.48-69, 2019 (Scopus, TRDizin)
2018
201814. REFLECTIONS ON A TEACHER-LED CPD MODEL FOR EFL TEACHERS
BAYRAM İ., Canaran Ö.
INTERNATIONAL ONLINE JOURNAL OF EDUCATION AND TEACHING
, cilt.5, sa.2, ss.419-431, 2018 (TRDizin)
Hakemli Bilimsel Toplantılarda Yayımlanmış Bildiriler
2023
20231. Öğretmen Yetiştirme Kurumlarında Sürdürülebilir Akreditasyon Mekanizması: TED Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği
TOKER Z., SÖZEN ÖZDOĞAN S., CANARAN Ö., YALÇIN F., SERİM YILDIZ B., ÇELEBİ E. G., et al.
10. INTERNATIONAL EURASIAN EDUCATIONAL RESEARCH CONGRESS, Ankara, Türkiye, 08 Haziran 2023, (Özet Bildiri)
2022
20222. ELT Student Teachers Learning about SDGs through MOOCs
Canaran Ö., Bayram I.
International LET-IN 2022 Conference, Ankara, Türkiye, 6 - 08 Ekim 2022, ss.100, (Özet Bildiri)
2022
20223. Online Peer Coaching for Professional Development of Teacher Educators during the Pandemic
Canaran Ö., Bayram İ.
ATEE 2022 Annual Conference, Riga, Letonya, 29 - 31 Ağustos 2022, (Yayınlanmadı)
2022
20224. EFL STUDENT TEACHERS IMPLEMENTING LESSON STUDY IN PRACTICUM COURSES
Bayram İ., Canaran Ö.
12th International ELT Research Conference, Çanakkale, Türkiye, 16 - 18 Mayıs 2022, ss.42-43, (Özet Bildiri)
Desteklenen Projeler
2022 - 2023
2022 - 2023
Piloting the “Sustainable Development in English Language Teaching” Course Syllabus
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje , BAP Araştırma Projesi
(Proje Özeti)
Canaran Ö. (Yürütücü), Bayram İ.
Bilimsel Yayınlarda Hakemlikler
Ekim 2021
Ekim 2021Eurasian Journal of Language Teaching and Linguistic Studies
Ekim 2021
Ekim 2021Eurasian Journal of Language Teaching and Linguistic Studies
Etkinlik Organizasyonlarındaki Görevler
Ödüller
Atıflar
Toplam Atıf Sayısı (SCOPUS): 43
h-indeksi (SCOPUS): 4
Jüri Üyelikleri
Ağustos-2022
Ağustos 2022Akademik Personel Sınavı
TEDÜ ELT Yüksek Lisans Sınavı Jüri Üyeliği - TED Üniversitesi
Ağustos-2022
Ağustos 2022Akademik Kadroya Atama
UTAA Department of Foreign Languages Instructor Recruitment Jury - University Of Turkish Aeronautical Association
Temmuz-2022
Temmuz 2022Tez Savunma (Yüksek Lisans)
Funda Tuba Akstosun Yüksek Lisans Tez Savunması Jüri Üyeliği - Gazi University
Haziran-2022
Haziran 2022Doktora Tez İzleme Komitesi (TİK) Üyeliği
Gamze Sarıyıldız, Doktora Tez İzleme Komitesi - Hacettepe University
Şubat-2022
Şubat 2022Akademik Kadroya Atama
Araştırma Görevlisi Kadrosu Atama Jürisi - TED University
Ocak-2022
Ocak 2022Gamze Sarıyıldız, PhD Thesis Monitoring Committee -
Aralık-2021
Aralık 2021Onur Aktaş MA thesis defense jury member (Gazi University) -
Haziran-2021
Haziran 2021Gamze Sarıyıldız PhD Thesis Jury Member (Hacettepe University) -
Mayıs-2021
Mayıs 2021UTAA Department of Foreign Languages Instructor Recruitment Exam Jury -
Bilimsel Araştırma / Çalışma Grubu Üyelikleri
2021 - 2022
2021 - 2022ELEP 201 (Planning a syllabus and evaluation)
,
2021 - 2021
2021 - 2021ELE 404_Practice Teaching 2- Planning and Progressing
,
2021 - 2021
2021 - 2021