Okul Öncesi Öğretmenlerinin Perspektifinden Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisinin Önemi/ The Importance of Psychological Counseling and Guidance Service from the Perspectives of Preschool Teachers


Mantar E., Hayran C. N., Demir E. Z., Şimşekoğlu H. N., Özgülük Üçok S. B.

1. ULUSLARARASI HER BOYUTUYLA ÇOCUK KONGRESİ , Kırıkkale, Türkiye, 17 - 19 Ekim 2024, ss.256-257, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Kırıkkale
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.256-257
  • TED Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

5-6 yaş grubu çocukların sosyo-duygusal gelişimleri, çocukların ilkokula hazırlık ve adaptasyon süreci için oldukça

önemlidir. Devlete bağlı anasınıflarında genel olarak 20-25 öğrencinin olduğu göz önünde bulundurulduğunda,

öğrencilerin sosyo-duygusal gelişim takiplerinin sadece okul öncesi öğretmenleri tarafından yapılması pek

mümkün değildir. Bu durumdan dolayı okul öncesi kurumlar bünyelerinde psikolojik danışma ve rehberlik

servisi bulundurmalıdır. Alanyazın tarandığında her okul öncesi kurumun bünyesinde psikolojik danışma ve

rehberlik servisi bulundurmadığı, bulunan kurumlarda ise bu servislerin önceliğinin özel gereksinimli çocuklar

olduğu görülmektedir. Bu projenin amacı, devlet bünyesinde bulunan anasınıflarında çalışan okul öncesi

öğretmenlerinin bakış açılarından yararlanarak, 5-6 yaş grubu çocukların sosyo-duygusal gelişiminde psikolojik

danışma ve rehberlik servislerinin öneminin araştırılmasıdır. Bu araştırma için hedef grup olarak Ankara ilinde

bulunan ve devlete bağlı ilkokulların bünyesinde çalışan okul öncesi öğretmenleri belirlenmiştir. Araştırma

için MAXQDA kullanılarak nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi yapılmıştır. Çalışmanın bulguları

bünyesinde hem psikolojik danışma ve rehberlik servisi olan anaokullarında hem de olmayan anaokullarında,

okul psikolojik danışmanının özellikle velilerle görüşmesinin, veli seminerleri düzenlemesinin önemini ortaya

çıkarmıştır. Okul öncesi öğretmenleri özellikle okul psikolojik danışmanlarına kendileriyle veliler arasında köprü

kurmaları noktasında ihtiyaç duyduklarını belirtmişlerdir. Bunun yanı sıra psikolojik danışma ve rehberlik

servisi olmayan devlet okullarına bağlı anasınıfları görüşülen 10 okul öncesi öğretmeni arasından ikisinin

bir okul psikolojik danışmanına ihtiyaç duymadığını söylemesine rağmen, ağırlıklı olarak okul psikolojik

danışmanlarından, gelişimsel zorlukları olan ve sosyo-duygusal problemleri olan çocukların takibiyle ilgili

duyulan ihtiyaç hem psikolojik danışma ve rehberlik servisi olan hem de olmayan anasınıflarındaki okul öncesi

öğretmenler tarafından dile getirilmiştir. Ülkemizde her okulda her seviyede en az bir psikolojik danışmana

olan ihtiyaç açıktır. Her okul ve her seviyede bir okul psikolojik danışmanının olması hem gelişimlerinin erken

dönemindeki çocukların ileride sosyo-duygusal, fiziksel ve bilişsel gelişim alanlarında yaşayabilecekleri olası

sorunların önlenmesine yardımcı olacağı düşünülmektedir hem de velilerin okula güveninin artarak, okul-aile

işbirliğinin artarak çocuğun bütünsel gelişiminin desteklenmesine katkı sağlayacaktır. Bu noktada bu bulguların

politika yapıcılar tarafından da dikkate alınması gerektiği düşünülmektedir.

Anahtar Kelimeler: Anasınıfı, Sosyo-duygusal gelişim, Okul öncesi eğitim, Psikolojik danışma ve rehberlik

servisi