1. ULUSLARARASI HER BOYUTUYLA ÇOCUK KONGRESİ , Kırıkkale, Türkiye, 17 - 19 Ekim 2024, ss.256-257, (Özet Bildiri)
5-6 yaş grubu çocukların sosyo-duygusal gelişimleri, çocukların ilkokula hazırlık ve adaptasyon süreci için oldukça
önemlidir. Devlete bağlı anasınıflarında genel olarak 20-25 öğrencinin olduğu göz önünde bulundurulduğunda,
öğrencilerin sosyo-duygusal gelişim takiplerinin sadece okul öncesi öğretmenleri tarafından yapılması pek
mümkün değildir. Bu durumdan dolayı okul öncesi kurumlar bünyelerinde psikolojik danışma ve rehberlik
servisi bulundurmalıdır. Alanyazın tarandığında her okul öncesi kurumun bünyesinde psikolojik danışma ve
rehberlik servisi bulundurmadığı, bulunan kurumlarda ise bu servislerin önceliğinin özel gereksinimli çocuklar
olduğu görülmektedir. Bu projenin amacı, devlet bünyesinde bulunan anasınıflarında çalışan okul öncesi
öğretmenlerinin bakış açılarından yararlanarak, 5-6 yaş grubu çocukların sosyo-duygusal gelişiminde psikolojik
danışma ve rehberlik servislerinin öneminin araştırılmasıdır. Bu araştırma için hedef grup olarak Ankara ilinde
bulunan ve devlete bağlı ilkokulların bünyesinde çalışan okul öncesi öğretmenleri belirlenmiştir. Araştırma
için MAXQDA kullanılarak nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi yapılmıştır. Çalışmanın bulguları
bünyesinde hem psikolojik danışma ve rehberlik servisi olan anaokullarında hem de olmayan anaokullarında,
okul psikolojik danışmanının özellikle velilerle görüşmesinin, veli seminerleri düzenlemesinin önemini ortaya
çıkarmıştır. Okul öncesi öğretmenleri özellikle okul psikolojik danışmanlarına kendileriyle veliler arasında köprü
kurmaları noktasında ihtiyaç duyduklarını belirtmişlerdir. Bunun yanı sıra psikolojik danışma ve rehberlik
servisi olmayan devlet okullarına bağlı anasınıfları görüşülen 10 okul öncesi öğretmeni arasından ikisinin
bir okul psikolojik danışmanına ihtiyaç duymadığını söylemesine rağmen, ağırlıklı olarak okul psikolojik
danışmanlarından, gelişimsel zorlukları olan ve sosyo-duygusal problemleri olan çocukların takibiyle ilgili
duyulan ihtiyaç hem psikolojik danışma ve rehberlik servisi olan hem de olmayan anasınıflarındaki okul öncesi
öğretmenler tarafından dile getirilmiştir. Ülkemizde her okulda her seviyede en az bir psikolojik danışmana
olan ihtiyaç açıktır. Her okul ve her seviyede bir okul psikolojik danışmanının olması hem gelişimlerinin erken
dönemindeki çocukların ileride sosyo-duygusal, fiziksel ve bilişsel gelişim alanlarında yaşayabilecekleri olası
sorunların önlenmesine yardımcı olacağı düşünülmektedir hem de velilerin okula güveninin artarak, okul-aile
işbirliğinin artarak çocuğun bütünsel gelişiminin desteklenmesine katkı sağlayacaktır. Bu noktada bu bulguların
politika yapıcılar tarafından da dikkate alınması gerektiği düşünülmektedir.
Anahtar Kelimeler: Anasınıfı, Sosyo-duygusal gelişim, Okul öncesi eğitim, Psikolojik danışma ve rehberlik
servisi