II. Ulusal Siyaset Bilimi Kongresi , Ankara, Türkiye, 7 - 08 Ekim 2023, cilt.1, sa.1, ss.137
Türkiye’de belediyelere önemli miktarda mali kaynak sağlanması, belediye başkanlarının ve/veya belediye yöneticilerinin parti siyasetine ve örgütüne müdahale etmesi (bölge/şehir/ilçe düzeylerinde) ve/veya belirli seçim bölgelerinde partinin yerel teşkilatının kontrolünü kısmen de olsa ele almasına olanak sağlayabilmektedir. Bu çalışmada parti-belediye ilişkileri klientelizm ve patronaj konusu çerçevesinde değerlendirilirken parti-belediye ilişkilerinin parti kurumsallaşmasına ne ölçüde etki ettiği araştırılacaktır. Çalışmada, belediyeler yoluyla elde edilen mali gücün partilerin seçimlerde aday belirleme sürecinden partilerin yerel ve genel düzeyde teşkilatlanmasına müdahale edebilecek kadar imkan sağlarken partilerin iç işleyişine karışarak parti kurumsallaşmasını olumsuz yönde etkilemesine sebep olduğu iddia edilmektedir. Bu amaçla Refah Partisi (1994-1999 dönemi) ve Cumhuriyet Halk Partisi (2014-2019 dönemi) tarafından kontrol edilen belediyeler ele alınarak parti-belediye ilişkilerinin kurumsallaşmaya etkileri değerlendirilecektir. Siyasi parti kurumsallaşmasına ilişkin çalışmalar, parti örgütlenmesinin kurumsallaşma üzerindeki etkisini açıklamak için iç, dış ve bu faktörlerin bir kombinasyonuna odaklanmaktadır. Öte yandan parti-belediye örgütlenmesi üzerine yapılan çalışmalar çoğunlukla klientelizm ve kaynak kontrolüne odaklanmakla birlikte bu durumun partilerin kurumsallaşması üzerine etkilerini inceleyen pek bir çalışma bulunmamaktadır. Bu çalışmada, belediyelerin mali kaynakları göz önünde bulundurularak, mevcut kaynaklar ile belediyelerin bağlı oldukları partilerde parti-içi örgütlenmeyi nasıl etkisi altına aldığı ve kurumsallaşmayı nasıl olumsuz yönde etkilediği gösterilecektir.