Devlet korumasında veya koruyucu aile sisteminde yetiştirilen geç-ergenlerin kimlik gelişimi: Bir temellendirilmiş (gömülü) kuram çalışması


Öztaylan B., Ar Karcı Y.

IV. Uluslararası Çocuk Koruma Kongresi, İzmir, Türkiye, 3 - 07 Ekim 2023, ss.20

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.20
  • TED Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Devlet korumasında veya koruyucu aile sisteminde yetiştirilen geç-ergenlerin kimlik gelişimi: Bir temellendirilmiş (gömülü) kuram çalışması

Beyza Öztaylan, Yağmur Ar Karcı
TED Üniversitesi Gelişim Odaklı Klinik Çocuk ve Ergen Psikolojisi Bölümü, Ankara

Giriş-Amaç: Bu çalışmanın temel amacı, devlet koruması altında ve/veya koruyucu aile yanında büyüyen geç ergenlerin kimlik gelişim süreçlerinde yaşadıkları psikolojik deneyimlerin araştırılmasıdır. Yöntem: Çalışmanın verileri, üç farklı katılımcı grubundan (Koruyucu aile üyeleri, devlet korumasında ya da koruyucu ailede yetişen bireyler ve bu alanda çalışan uzmanlar) 17 farklı bireyle gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla elde edilmiştir. Elde edilen verilerin analizi için nitel bir yöntem olan temellendirilmiş (gömülü) kuram metodolojisi kullanılmıştır. Bulgular: Analiz sonucunda, beş üst tema oluşturulmuştur: (1) muğlak (belirsiz) kayıplar, (2) nesneleştirme, (3) ayrımcılık ve damgalama, (4) kaynak tahsisi ve (5) kimlik. Sonuçlar, devlet koruması altında ve/veya koruyucu aile yanında büyümenin geç ergenlerin yaşamlarının bireysel, ailevi ve sosyal alanlarında zorluklara yol açtığını ortaya koymuştur. Bu zorluklar kişinin hayatında kabullendiği ya da meydan okuduğu normlar olarak kendini göstermektedir. Bu iki yolun bir sonucu olarak, koruma altında veya koruyucu ailede büyümek, bu kişilerin kimlikleriyle gurur duymalarına veya hayatın içinde savrularak, belirli bir yere ve/veya kişilere aidiyet hissedemeden yaşamalarına yol açabilmektedir. Tartışma ve Sonuç: Sonuç olarak, bu çalışmanın bulguları, devlet koruması altında veya koruyucu ailede yetişen geç ergenlerin sağlıklı bir kimlik gelişimini sağlayan psikolojik ve sosyal düzenlemelerin önemini vurgulamıştır.
Anahtar Kelimeler: Çocuk Evi, Devlet Koruması, Kimlik Gelişimi, Koruyucu Aile, Psikolojik Deneyim

Identity development of late-adolescents raised under state protection or foster care system: A grounded theory study

Beyza Öztaylan, Yağmur Ar Karcı
Developmental Focused Clinical Child and Adolescence Psychology Program, TED University, Ankara, Turkey

Main and Purpose: The main purpose of the current study was to investigate the psychological experiences of late adolescents who grew up under state protection and/or foster family in their identity development processes. Method: A qualitative method, grounded theory method was employed to pursue this aim. The data were collected through semi-structured interviews with 17 individuals from three different participant groups (Foster family members, late-adolescents, and professionals). Findings: As a result of the analysis, five superordinate themes were conceptualized: (1) ambiguous losses, (2) objectification, (3) discrimination and stigmatization, (4) resource allocation, and (5) identity. The results of the analysis revealed that growing up under state protection and/or foster family emerges difficulties in the personal, social, and political areas of late adolescents' lives. These difficulties manifest in the lives of these late adolescents as norms that they internalize or challenge. As a result of these two ways, growing up under protection results in these adolescents being proud of their identity or drifting from life. Conclusion: The findings of this study emphasized the importance of social arrangements that ensured a healthy identity development for late adolescents raised under state protection and/or foster family difficulties manifest in the lives of these late adolescents as norms that they internalize or challenge.

Keywords: Children’s home, Foster Family, Identity Development, Psychological Experience, State Protection