Söz varlığı geliştirme: Kriter temelli bir yaklaşım ve alanyazından yansımalar


Creative Commons License

Genç Ersoy B.

Türkçe öğretiminde söz varlığı üzerine incelemeler , Musa Çifci, Editör, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara, ss.359-380, 2022

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2022
  • Yayınevi: Türk Dil Kurumu Yayınları
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.359-380
  • Editörler: Musa Çifci, Editör
  • TED Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Giriş

Kişilerin sahip olduğu sözcük, söz grubu ve deyişlerin tümünü ifade eden

söz varlığı; bireyin doğumuyla birlikte başlar ve yaşantısı boyunca gelişmeye

devam eder. Söz varlığı gelişimi, başlangıçta aile ve yakın çevre yoluyla gerçekleşsede

ilerleyen yıllarda bireylerin örgün öğrenim yaşantısı içerisinde yer

almasıyla birlikte daha sistematik bir biçimde gelişme olanağı bulur.

Söz varlığının gelişimi; okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerilerinin

gelişimini sağlarken sözü edilen dil becerileri de söz varlığı gelişimini sağlar.

Dil becerilerinin söz varlığı gelişimindeki rolü düşünüldüğünde söz varlığını

geliştirmeye dönük gerçekleştirilecek çalışmalarda tüm dil becerilerine yer verilmesi

gerekliliği ortaya çıkmaktadır.

Söz varlığının geliştirilmesinde önemli etkinliklerden biri, sözcük öğretimidir.

Sözcük öğretimi sürecinde hangi sözcüklerin nasıl öğretileceği sorusu

ise gerçekleştirilecek etkinliklerde bazı kriterlerin belirlenmesini zorunlu kılmaktadır.

Bu bölümde, belirtilen doğrultuda söz varlığını geliştirmeye dönük

araştırmalar bir dizi kriter bağlamında incelenmiş ve söz varlığını geliştirmede

alan yazınından yansımalara yer verilmiştir