Türkçe öğretiminde söz varlığı üzerine incelemeler , Musa Çifci, Editör, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara, ss.359-380, 2022
Giriş
Kişilerin sahip olduğu sözcük, söz grubu ve deyişlerin tümünü ifade eden
söz varlığı; bireyin doğumuyla birlikte başlar ve yaşantısı boyunca gelişmeye
devam eder. Söz varlığı gelişimi, başlangıçta aile ve yakın çevre yoluyla gerçekleşsede
ilerleyen yıllarda bireylerin örgün öğrenim yaşantısı içerisinde yer
almasıyla birlikte daha sistematik bir biçimde gelişme olanağı bulur.
Söz varlığının gelişimi; okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerilerinin
gelişimini sağlarken sözü edilen dil becerileri de söz varlığı gelişimini sağlar.
Dil becerilerinin söz varlığı gelişimindeki rolü düşünüldüğünde söz varlığını
geliştirmeye dönük gerçekleştirilecek çalışmalarda tüm dil becerilerine yer verilmesi
gerekliliği ortaya çıkmaktadır.
Söz varlığının geliştirilmesinde önemli etkinliklerden biri, sözcük öğretimidir.
Sözcük öğretimi sürecinde hangi sözcüklerin nasıl öğretileceği sorusu
ise gerçekleştirilecek etkinliklerde bazı kriterlerin belirlenmesini zorunlu kılmaktadır.
Bu bölümde, belirtilen doğrultuda söz varlığını geliştirmeye dönük
araştırmalar bir dizi kriter bağlamında incelenmiş ve söz varlığını geliştirmede
alan yazınından yansımalara yer verilmiştir