MİMARİ DÜŞÜNCE SÜREÇLERİNDE DİYAGRAMLARIN OLASI ROLLERİ


Doğu N. M.

LİSANSÜSTÜ ARAŞTIRMALAR SEMPOZYUMU I, İstanbul, Turkey, 9 - 10 May 2024, vol.1, no.47419, pp.40, (Summary Text)

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • Volume: 1
  • City: İstanbul
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.40
  • TED University Affiliated: Yes

Abstract

Diyagram, mimarlık disiplininde her zaman düşünme sürecinin bir parçası olmuştur. Doğası gereği diyagram

yeni düşünme yolları açma ve yeni fikirler ortaya çıkarma potansiyeline sahiptir. Tarih boyunca mimari

diyagramların çeşitli rolleri, kullanımları olmuştur ama neredeyse her örnekte mimari diyagram inşa edilmiş

nesnenin kendisinden ziyade mimari düşünceyle ilgilidir. 1960-1970 yıllarıyla birlikte mimarlık söyleminde

vizyoner mimari figürlerin, günlük hayatın olası değişimlerini mimarlık disiplininin reddetmemesi gerektiğini

savunmasını takiben, mimarlık söyleminde diyagram kullanımı ve diyagramların mimarlık söylemindeki

rolleri artmıştır. Bu yıllarla birlikte mimari diyagram, düşünme süreçlerini teşvik eden aktif bir araç haline

gelmiş, aynı zamanda vizyoner figürlerin uygulamalarıyla sürekli değişen verilerle baş etmeye yönelik bir

arayüz görevi görmeye başlamıştır. Bu çalışmanın amacı, günlük yaşamın potansiyel değişimlerini temsil

eden mimari diyagramların, mimari düşünme süreçlerindeki olası rollerini anlamaktır.

Mimarlık söyleminde, özellikle günlük yaşam ve fiziksel çevrenin değerlerinin hızla ve sürekli değiştiğinden

hareketle, mimarlığın temsiliyet araçlarının bu değişimi yansıtma araçları neler olabilir? Mimari düşüncenin

üretiminde potansiyel olarak sürekli değişen verinin temsiliyet aracı olarak diyagram kullanılmasının

avantajları nelerdir? Diyagramın mimari söylemde sürekli değişen veriyle baş etmek için yeni roller

kazanması, 1960-1970 yıllarında bilgi teknolojileri alanındaki teknolojik gelişmelerle de doğrudan

çakışmaktadır. 1960’lı yıllardan itibaren ve 1970’li yıllara doğru ilerleyerek bilgi teknolojilerinde daha az

zamanda daha fazla bilgi üretilmesini sağlayan gelişmelerle birlikte verinin sabit değil, değişken bir değer

olduğu gerçeğiyle karşı karşıya kalındı. Sürekli değişen verilerle başa çıkabilecek bir araca duyulan ihtiyaç,

mimari söylemde diyagram kullanımını tetikleyen bir konu haline geldi.

Diyagram, bilgi teknolojisi alanındaki gelişmelerin mimarlık disiplininde yeni bir paradigma oluşturmasının

takibiyle, mimarlık disiplini içerisinde, doğası gereği sürekli değişen verileri organize etme potansiyeli

doğrultusunda üstlendiği farklı rollerle, mimari düşünme süreçleri için bir ortam tanımlamıştır. Diyagramın

tanımladığı bu ortam, konvansiyonel temsil yöntemlerinin kısıtlayıcı özellikleri ve değişen koşullara uyum

sağlayamamalarının yanı sıra, mimari söyleme özgürlük getirmiştir. Bu mimari söylemi özgürleştirici

diyagram pratikleri, makale kapsamında Cedric Price, Yona Friedman gibi, bilgi teknolojileri alanını da sıkı

sıkıya takip eden ve mimarlık söylemine yansıtan dönemin vizyoner mimari figürlerinde izlemekteyiz. Hem

Cedric Price hem Yona Friedman, mimari düşüncenin temsil araçları üzerine düşünmüş ve farklı yöntemler

üzerine çalışmış öncüllerdir.

Hem Cedric Price hem Yona Friedman düşünme ve temsil açısından, mimari söylemin sınırlarını yeniden

tanımladılar. Price ve Friedman, vizyoner projeler aracılığıyla deneysel fikirlerini test etmek için mimari

söylemi sorguladılar. Üzerine düşündükleri ve ürettikleri vizyoner projelerde öncelikli araçları çizimler

olduğundan, çizimler fikirlerini test etmeleri için vazgeçilmez bir alan haline geldi. Bu şekilde, mimari

disiplinin değişken veriyi yönetmekten kaynaklanan düşünme süreçlerini destekleyecek araçlara duyduğu

ihtiyaç üzerine düşündüler ve projelerinde diyagramları farklı rollerle, farklı düşünme süreçlerinde

araçsallaştırdılar.

Anahtar Kelimeler: Mimari diyagram, Mimari düşünme süreçleri, Düşüncenin organizasyonu, Cedric Price,

Yona Friedman.