THE JOURNAL OF INTERNATIONAL SOCIAL RESEARCH, cilt.2, sa.9, ss.526-538, 2009 (Hakemli Dergi)
Portfolyo deerlendirme, eitimin çeitli kademelerinde kullanılagelmektedir ve yabancı dil öretimi
bu alanlardan biridir. Bu aratırma, portfolyo deerlendirmenin yabancı dil hazırlık eitimi gören lise
örencilerinin okuma, dinleme ve yazma becerileri üzerine etkilerini incelemeyi ve örencilerin portfolyo
deerlendirmeye ilikin görülerini analiz etmeyi amaçlamaktadır. Çalımanın kendisi, yaları 15 ile 16 arasında
deien ve ngilizce hazırlık okuyan lise sınıfları arasından random olarak seçilmi biri deney (n=22) dieri
kontrol (n=22) grubu olmak üzere iki grup üzerinde gerçekletirilmitir. Kontrol grubunda dersler dersin
programına göre yapılmı, deney grubunda ise ders programına portfolyo ve portfolyo deerlendirme etkinlikleri
entegre edilerek ilenmitir. Çalımanın sonucunda, yabancı dil öretiminde portfolyo deerlendirmenin yazma
becerilerinde anlamlı düzeyde geliime neden olduu ancak, benzer etkiyi okuma ve dinleme becerileri üzerinde
göstermedii bulgusuna ulaılmıtır. Ayrıca, örencilerin açık uçlu sorulara verdikleri yanıtların çözümüne göre,
portfolyo deerlendirmenin adil bir yöntem olduu, geleneksel test uygulamalarına göre daha gerçekci bir
yaklaım olduu, sorumluluu arttırdıı, motive ettii gibi olumlu; portfolyo çalımasının zaman aldıı,
özdeerlendirme yapmanın, ödevleri yeniden gözden geçirip düzeltmenin zor olduu gibi olumsuz sonuçlara
ulaılmıtır.
hem. This study aimed to find out the effects of portfolio assessment on reading, listening and writing
skills of students who enrolled in a secondary school language preparatory class and to analyze the opinions of
those students on portfolio assessment. The study was implemented on randomly selected two groups, treatment
(n=22) and control (n=22), from secondary school English preparatory classes where the ages of students were 15
and 16. Traditional course program was administered in the control group, whereas portfolio assessment activities
were integrated into the program in the treatment group. The findings showed that portfolio assessment had
significant influence on students' writing skills; however, same results were not found for the reading and
listening skills. Also, the analysis of students' answers to the open-ended questions showed that portfolio
assessment is a fair method; compared to traditional applications of assessment, it is a more down-to-earth
approach; it increases responsibility of students and motivates them. Students' answers also revealed some
negative results, such as portfolio studies take time and self-evaluating, reviewing and correcting students' works
is a difficult task.