Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, cilt.5, sa.1, ss.41-72, 2022 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmada ortaokul ve lise öğrencilerinin okula uyumlarının belirlenmesinde
kullanılabilecek çok yönlü bir değerlendirmeye yönelik bir ölçek geliştirilmesi amaçlanmıştır.
Geliştirilen ölçeğin deneme formu Ankara ilindeki sekiz farklı okulda altı ve 12. Sınıf
düzeyleri arasında öğrenim gören toplam 684 ortaokul öğrencisinden oluşan iki ayrı çalışma
grubuna uygulanmıştır. Pilot uygulama, uzman görüşü ve deneme formu uygulamasının
ardından gerçekleştirilen güvenirlik ve geçerlik analizleri sonunda birinci çalışma grubu
verilerine uygulanan açımlayıcı faktör analizinde sekiz faktör ve 66 maddelik uygulama
formu oluşturulmuştur. İkinci çalışma grubu ile gerçekleştirilen doğrulayıcı faktör analizi
sonucunda ise bütün gizil değişkenlerle gözlenen değişkenler arasında anlamlı t-değerlerine
ve kabul edilebilir değerlerde hata varyanslarına ulaşılmıştır. Ayrıca uyum indeksleri
açısından da iki indeks dışında yeterli değerler elde edilmiştir. Ölçeğin tümü ve boyutları için
kabul edilebilir güvenirlik değerlerine ulaşılmıştır. Geliştirilen ölçekle ortaokul lise
öğrencilerinin okula uyum düzeylerini çeşitli boyutları ile incelemek mümkün olabilecektir.