Okul Uyumu Ölçeğinin Geliştirilmesi


Yılmaz O., Avcı D.

Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, vol.5, no.1, pp.41-72, 2022 (Peer-Reviewed Journal)

Abstract

Bu çalışmada ortaokul ve lise öğrencilerinin okula uyumlarının belirlenmesinde
kullanılabilecek
çok yönlü bir değerlendirmeye yönelik bir ölçek geliştirilmesi amaçlanmıştır.
Geliştirilen ölçeğin deneme formu Ankara ilindeki sekiz farklı okulda altı ve 12.
Sınıf
düzeyleri arasında öğrenim gören toplam 684 ortaokul öğrencisinden oluşan iki ayrı çalışma

grubuna uygulanmıştır. Pilot uygulama, uzman görüşü ve deneme formu uygulamasının

ardından gerçekleştirilen güvenirlik ve geçerlik analizleri sonunda birinci ç
alışma grubu
verilerine uygulanan açımlayıcı faktör analizinde sekiz faktör ve 66 maddelik uygulama

formu oluşturulmuştur. İkinci çalışma grubu ile gerçekleştirilen doğrulayıcı faktör analizi

sonucunda ise bütün gizil değişkenlerle gözlenen değişkenler ara
sında anlamlı t-değerlerine
ve kabul edilebilir değerlerde hata varyanslarına ulaşılmıştır. Ayrıca uyum indeksleri

açısından da iki indeks dışında yeterli değerler elde edilmiştir. Ölçeğin tümü ve boyutları için

kabul edilebilir güvenirlik değerlerine ulaş
ılmıştır. Geliştirilen ölçekle ortaokul lise
öğrencilerinin okula uyum düzeylerini çeşitli boyutları ile incelemek mümkün olabilecektir.