“Beyin Göçü” Olgusunda Gençlerin Görüşleri: Öz-belirleme Kuramı Temelinde Bir İnceleme


Soysal G., Ergin D. A.

İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.25, sa.2, ss.790-806, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Beyin göçü, birçok ülke için önemli bir sorun haline gelmiştir. Gençlerin veya iyi eğitim almış bireylerin beyin göçü, hem ev sahibi ülkeler hem de göç veren ülkeler için sosyal ve ekonomik sonuçlar doğurmaktadır. Bu çalışma, beyin göçü bağlamında eğitimli gençlerin yurt dışına gitme veya Türkiye'de kalmaya karar vermelerinin ardındaki motivasyonları anlamayı amaçlamaktadır. Çalışmanın analizlerinde kuram temelli bir yaklaşım temel alınarak betimsel yaklaşım kullanılmış ve tümdengelimsel (dedüktif) bir süreç kullanılmıştır. Öz-belirleme teorisinin temaları olan 'ilişkililik', 'yeterlilik' ve 'özerklik' çerçevesinde betimleyici analiz yapılmıştır. Çalışmada 18-23 yaş arasındaki toplam 15 genç ile görüşülmüştür (Nkız=8, Nerkek=6, Ntransgender=1). Yarı yapılandırılmış görüşme formu 11 açık uçlu soru içermekte olup, her görüşme yaklaşık 40 dakika sürmüştür. Ses kayıtları deşifre edildikten sonra, her araştırmacı yanıtları "ilişkililik", "yetkinlik" ve "özerklik" temaları altında kategorize etmiştir. Sonuçlar, ilişkililik ihtiyacının gençlerin Türkiye'de kalmaya karar vermeleri için kritik önemde olduğunu göstermiştir. Bununla birlikte, yurt dışına gitmek isteyen gençlerin yanıtları genellikle "yetkinlik" ve "özerklik" temalarında yer almıştır. Gençlerin ihtiyaçlarına dikkat çeken bulgular özellikle eğitimli gençlerin beyin göçlerini önlemek amacıyla eğitim ve iş yaşamında çeşitli tedbirler alabilme fırsatı sunabilir.
Brain drain has become an important issue for many countries. The brain drain of youth or well-educated people can have social and economic consequences for both the host countries and the countries of origin. This study aims to understand the motivations of educated youth for their decision to go abroad or stay in Turkey in the context of brain drain. This qualitative study was conducted using a theory-driven approach and a deductive process. A descriptive analysis within the themes of selfdetermination theory—'relatedness', 'competence', and 'autonomy'—was conducted. A total of 15 youths aged 18-23 years participated in the study (Ngirls=8, Nboys=6, Ntransgender=1). The semi-structured interview form contained 11 open-ended questions and each interview lasted almost 40 minutes. After transcribing the audio recordings, each researcher categorized youths’ responses under the themes of “relatedness”, “competence” and “autonomy”. The results showed that the need for relatedness is crucial for youths’ decision to stay in Turkey. However, the responses of the youth who wanted to go abroad tended to fall under the themes of "competence" and "autonomy". These findings may have drawn attention to the needs of youth and provided an opportunity to take various precautions in the educational and working environment before increasing levels of brain drain.