Öğretmen Yetiştirme Kurumlarında Sürdürülebilir Akreditasyon Mekanizması: TED Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği


Creative Commons License

Kavak Y.

10. International Eurasian Educational Research Congress, Ankara, Türkiye, 8 - 11 Haziran 2023,, Ankara, Türkiye, 8 - 11 Temmuz 2023, ss.1503-1505

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1503-1505
  • TED Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yükseköğretim kurumlarının eğitim-öğretim, araştırma ve toplumsal katkı faaliyetleri ile idari hizmetleri alanlarındaki uygulamalarına yönelik kalite güvencesi akreditasyon süreçleri ile sağlanır. Bir kurumdaki kalite güvence sistemi ulusal ve uluslararası standartları ve mevzuatın gereklerini karşılamak üzere yapılandırılır (YÖK, 2020). Bu yapı içerisinde akreditasyon, bir dış değerlendirici kurum tarafından belirli bir alanda önceden belirlenmiş akademik ve alana özgü standartların bir yükseköğretim programı tarafından karşılanıp karşılanmadığını ölçen değerlendirme ve dış kalite güvence sürecini ifade etmektedir (RG 23 Temmuz 2015, Sayı 29423). Yükseköğretim kurumlarının bir parçası olarak öğretmen yetiştirme programlarının kalite güvencesi de akreditasyon süreçleri ile sağlanmaktadır.

Gerek uluslararası düzeyde gerekse ülkemizde öğretmen yetiştirme programlarının çeşitli düzeylerde resmi olarak onaylanması (akredite edilmesi) ihtiyacı uzun zamandır yaygın bir şekilde kabul görmektedir ve her bir program arasındaki uygulama farklılıkları rapor edilmektedir (Ingvarson et al., 2006). Türkiye’de faaliyet gösteren yüze yakın eğitim fakültesi ve buna bağlı olarak bini aşkın öğretmen yetiştirme programının yer aldığı düşünüldüğünde mezun olan öğretmenlerin onlardan beklenen yeterliklere ulaşılıp ulaşmadığı uzun yıllardır farklı kuruluşlar tarafından tartışılagelmiştir (OECD, 2005; TEDMEM, 2018; YÖK, 2007). Bir çözüm önerisi olarak, kurum içi kalite süreçleri kadar kurum dışı kalite süreçlerinin de öğretmen eğitiminde akreditasyon standartları oluşturarak müfredat içeriği ve süreç girdileri yerine öğretmen eğitiminin beklenen sonuçlarını netleştirmeye odaklanmaları durumunda yenilik ve iyileştirmeye yol açma olasılığının daha yüksek olduğu OECD tarafından rapor edilmiştir (OECD, 2005).  Diğer bir deyişle, akreditasyon süreçlerinin hem öğretmen çıktılarında hem de öğretmen yetiştirme programlarının geliştirilmesinde katkıları olduğu iletilmektedir (Ingvarson vd., 2007). Dolayısıyla akreditasyonun programlar için de bir iyileştirme aracı olarak kullanılabileceği iletilmektedir (Ingvarson vd., 2006; Ingvarson vd., 2007).