10. International Eurasian Educational Research Congress, Ankara, Türkiye, 8 - 11 Haziran 2023,, Ankara, Türkiye, 8 - 11 Temmuz 2023, ss.1503-1505
Yükseköğretim
kurumlarının eğitim-öğretim, araştırma ve toplumsal katkı faaliyetleri ile
idari hizmetleri alanlarındaki uygulamalarına yönelik kalite güvencesi
akreditasyon süreçleri ile sağlanır. Bir kurumdaki kalite güvence sistemi
ulusal ve uluslararası standartları ve mevzuatın gereklerini karşılamak üzere
yapılandırılır (YÖK, 2020). Bu yapı içerisinde akreditasyon, bir dış
değerlendirici kurum tarafından belirli bir alanda önceden belirlenmiş akademik
ve alana özgü standartların bir yükseköğretim programı tarafından karşılanıp
karşılanmadığını ölçen değerlendirme ve dış kalite güvence sürecini ifade
etmektedir (RG 23 Temmuz 2015, Sayı 29423). Yükseköğretim kurumlarının bir
parçası olarak öğretmen yetiştirme programlarının kalite güvencesi de
akreditasyon süreçleri ile sağlanmaktadır.
Gerek
uluslararası düzeyde gerekse ülkemizde öğretmen yetiştirme programlarının
çeşitli düzeylerde resmi olarak onaylanması (akredite edilmesi) ihtiyacı uzun
zamandır yaygın bir şekilde kabul görmektedir ve her bir program arasındaki
uygulama farklılıkları rapor edilmektedir (Ingvarson et al., 2006). Türkiye’de
faaliyet gösteren yüze yakın eğitim fakültesi ve buna bağlı olarak bini aşkın
öğretmen yetiştirme programının yer aldığı düşünüldüğünde mezun olan
öğretmenlerin onlardan beklenen yeterliklere ulaşılıp ulaşmadığı uzun yıllardır farklı
kuruluşlar tarafından tartışılagelmiştir (OECD, 2005; TEDMEM, 2018; YÖK, 2007).
Bir çözüm önerisi olarak, kurum içi kalite süreçleri kadar kurum dışı kalite
süreçlerinin de öğretmen eğitiminde akreditasyon standartları oluşturarak
müfredat içeriği ve süreç girdileri yerine öğretmen eğitiminin beklenen
sonuçlarını netleştirmeye odaklanmaları durumunda yenilik ve iyileştirmeye yol
açma olasılığının daha yüksek olduğu OECD tarafından rapor edilmiştir (OECD,
2005). Diğer bir deyişle, akreditasyon
süreçlerinin hem öğretmen çıktılarında hem de
öğretmen yetiştirme programlarının geliştirilmesinde katkıları olduğu
iletilmektedir (Ingvarson vd., 2007).
Dolayısıyla akreditasyonun programlar için de bir iyileştirme aracı olarak kullanılabileceği iletilmektedir (Ingvarson vd., 2006; Ingvarson vd.,
2007).