International Congress of Engineering and Natural Sciences (ICENSS), Ankara, Turkey, 7 - 09 May 2021, pp.1-6
Virtual Reality (VR) and Augmented Reality (AR) technologies are considered to be one of the most influential technologies anticipated in the near future to transform the architecture, engineering, and construction (AEC) industry through benefits in scheduling and project progress tracking, quality and defect management, time and cost management, employee and safety training. The goal of the study was to assess both technologies in terms of their reported advantages and shortcomings and identify and map hardware and software needs to aid institutions planning to implement such technology by providing a practical framework from which to initiate. The design environment has certain success factors that need attention and careful evaluation, including hardware abstraction, locally distributed applications, distributed environments, rapid prototyping and run time flexibility. Implementation of VR applications can be affected by development tools, interfaces and languages. In terms of interface, some offer a very high-level view where applications can be built using custom scripting languages and graphical software, and the framework itself assumes most responsibility for calculations, geometry, and interaction. Others float just above the level of hardware, using well-known graphics APIs and programming languages to provide maximum performance and flexibility. There are numerous software commercially available for VR. Platform, hardware support, limitations and strengths can play a decisive role in which software to choose. High cost of initiation and program development is still one of the most important limitations for both technologies.
Sanal Gerçeklik (VR) ve Artırılmış Gerçeklik (AR) teknolojileri, planlama ve proje takibi, kalite ve hata yönetimi, zaman ve maliyet yönetimi, çalışan ve iş güvenliği gibi faydaları dolayısıyla inşaat sektörünü önemi ölçüde dönüştürme potansiyeline sahiptir. Bu teknolojiler arasında, artırılmış gerçekliğin kullanıcıya daha fazla esneklik sağlaması veya sanal gerçekliğin giyilebilen özel teçhizatlar gerektirmesi gibi bazı önemli farklar vardır. Karma gerçeklik sanal gerçekliği ve artırılmış gerçekliği içermektedir. (Yeni eklendi). Çalışmanın amacı, her iki teknolojiyi literatürde belirtilen avantajları ve eksiklikleri açısından değerlendirmek ve sektörde faaliyet gösteren mühendislik ve mimarlık firmalarının bu tür teknolojileri başlatabilecekleri pratik bir çerçeve sağlayarak kurumlara bu tür teknolojiyi uygulamayı planlamalarına yardımcı olmak için donanım ve yazılım ihtiyaçlarını belirlemek ve haritalamaktır. Sanal gerçeklik için ticari olarak temin edilebilen çok sayıda yazılım vardır. Tasarım ortamı, donanım soyutlaması, yerel olarak dağıtılmış uygulamalar, dağıtılmış ortamlar, hızlı prototip oluşturma ve çalışma süresi esnekliği başlıca olmak üzere dikkatli bir değerlendirme gerektiren belirli başarı faktörleri belirlenmiştir. Seçilen platformun donanım desteği, sınırlamalar ve güçlü yönleri hangi yazılımın seçileceği konusunda belirleyici bir rol oynayabilir. Başlatma ve program geliştirme maliyetlerinin yüksek olması, her iki teknoloji için hala en önemli sınırlamalardan biridir.